annasmilia

Karibisk fläskfilé

Kategori: Allmänt

 
God morgon på er! Tänkte dela med mig av ett recept vi lagade till middag igår kväll, karibisk fläskfilé! Supergott var det! Och jag kan som vanligt aldrig gå helt och hållet efter ett recept utan måste alltid modifiera det lite. Så här är min variant av det:
 
1 msk olja
1 gul lök
1 röd paprika
1 orange paprika
5-7 stora champinjoner 
1 röd chili, styrka efter smak och tycke
10-15 sockerärtor 
1 färsk ananas
2-3 msk curry
1 fläskfilé, storlek efter hunger, putsad och skivad
2 dl kycklingbuljong
1 burk kokosmjölk
 
Skär lök, paprika, champinjoner och chili. Jag valde att skära paprikorna och champinjoner i lite större bitar. Hetta upp olja och curry i en stekpanna med höga kanter, fräs lök, chili, paprika och champinjoner tills de blivit mjuka.
 
Ha ur grönsakerna och stek fläskfilén, krydda med salt och peppar. (Ett alternativ är att byta ut fläskfilén mot kyckling.) Ha i buljongen och kokosmjölken och koka upp. Rensa och skär den färska ananasen i mindre bitar. Ha i grönsakerna och ananans. Låt sjuda i 10 min. 
 
Klart! Serveras gärna med ris eller pasta. 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: